آشنایی با آردینو

  • مدرس: علی بیگدلی
  • تاریخ انتشار: 1402/06/22
  • تعداد بازدید: 105

آردوینو چیست؟

Arduino یک پلتفرم الکترونیک متن باز مبتنی بر سخت افزار و نرم افزار آسان برای استفاده است. پلتفرم IoT یک فناوری چند لایه است که امکان تهیه ، مدیریت و اتوماسیون مستقیم دستگاههای متصل در جهان اینترنت اشیا را فراهم می کند. بورد Arduino قادر به خواندن ورودی ها همچون نور در یک سنسور، یک انگشت روی یک دکمه یا یک پیام توییتر و تبدیل آن به خروجی و یا فعال کردن یک موتور، روشن کردن LED و یا حتی چاپ آنلاین چیزی است. شما می توانید با ارسال یک مجموعه دستورالعمل به میکروکنترلر روی بورد، کار های زیادی را انجام دهید. برای انجام این کار، از زبان برنامه نویسی Arduino و نرم افزار Arduino (IDE)، بر اساس پردازش استفاده می شود. در طول سالها آردوینو مغز هزاران پروژه بوده است، از اشیاء روزمره تا ابزارهای پیچیده علمی. جامعه بین المللی سازندگان - دانش آموزان، علاقمندان، هنرمندان، برنامه نویسان و متخصصان - در اطراف این پلت فرم متن باز جمع آوری شده اند، مشارکت آنها به مقدار باور نکردنی دانش دسترس پذیر اضافه کرده است که می تواند برای تازه کاران و متخصصان بسیار مفید باشد. آردوینو در موسسه طراحی تعامل Ivrea به عنوان یک ابزار آسان برای نمونه سازی سریع، به دانشجویان بدون پس زمینه در الکترونیک و برنامه نویسی ارائه و متولد شد. به محض رسیدن به یک جامعه گسترده تر، بورد Arduino شروع به تغییر در جهت سازگاری با نیازها و چالش های جدید نمود، پیشنهادات خود را از بورد های 8 بیتی ساده به محصولاتی برای برنامه های کاربردی IOT، پوشیدنی ها، چاپ 3D و محیط های جاسازی شده متمایز کرد. تمام بورد های Arduino به طور کامل متن باز هستند، کاربران را قادر می سازند تا آنها را مستقل ساخته و در نهایت با نیازهای خاص خود سازگار سازند. این نرم افزار همچنین متن باز است و از طریق مشارکت کاربران در سراسر جهان رشد می کند. متن باز یا Open Source به نرم‌افزارهایی می‌گویند که افراد می‌توانند در کد آن‌ها، تغییراتی رل ایجاد کنند و یا ایرادات احتمالی آن‌ها را رفع کنند.

چرا آردوینو؟

با توجه به تجربه کاربری ساده و قابل دسترس، Arduino در هزاران پروژه و برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار Arduino برای مبتدیان آسان و برای کاربران پیشرفته به اندازه کافی انعطاف پذیر است. این برنامه در مک، ویندوز و لینوکس اجرا می شود. معلمان و دانش آموزان از آن برای ساخت ابزارهای ارزان قیمت علمی، برای اثبات اصول شیمی و اصول فیزیک استفاده می کنند، یا برای شروع برنامه ریزی و رباتیک. طراحان و معماران نمونه های تعاملی را ایجاد می کنند، نوازندگان و هنرمندان از آن برای نصب و راه اندازی و آزمایش ابزارهای جدید موسیقی استفاده می کنند. البته، سازندگان، از آن برای ساخت بسیاری از پروژه های نمایشگاهی دستساز استفاده می کنند. آردوینو یک ابزار کلیدی برای یادگیری چیزهای جدید است. هر کسی - بچه ها، هنرمندان، برنامه نویسان - می توانند شروع به کار با قوانین گام به گام دستورالعمل های یک کیت و یا به اشتراک گذاشتن ایده های آنلاین با دیگر اعضای جامعه آردوینو باشند. بسیاری از میکروکنترلرها و سیستم عامل های میکروکنترلر موجود برای محاسبات فیزیکی وجود دارد. Parallax Basic، NetMedia BX-24، Phidgets، Handyboard MIT و بسیاری دیگر از ویژگی های مشابه را ارائه می دهند. همه این ابزارها جزئیات پیچیده برنامه نویسی میکروکنترلر را می گیرند و آن را در یک بسته آسان برای استفاده قرار می دهند. آردوینو همچنین روند کار با میکروکنترلرها را ساده کرده، اما برخی از مزایا را برای معلمان، دانش آموزان و علاقه مندان علاقهمند به سیستمهای دیگر ارائه می دهد:

  • ارزان قیمت - بوردهای آردوینو نسبت به سایر سیستم عامل های میکروکنترلر نسبتا ارزان هستند. نسخه ارزان تر از ماژول آردوینو را می توان با دست جمع کرد، و حتی ماژول های Arduino از پیش نصب شده هزینه کمتر از 50 دلار

  • Cross-platform - نرم افزار Arduino (IDE) در ویندوز، Macintosh OSX و سیستم عامل های لینوکس اجرا می شود. اکثر سیستم های میکروکنترلر محدود به ویندوز هستند.

  • محیط برنامه نویسی ساده و روشن - نرم افزار Arduino (IDE) برای مبتدیان آسان است، اما به اندازه کافی برای کاربران پیشرفته نیز مفید است. برای معلمان، به راحتی براساس محیط برنامه نویسی پردازش می شود، بنابراین دانش آموزان که در آن محیط برنامه ریزی می کنند، با نحوه کارآیی Arduino IDE آشنا هستند.

  • نرم افزار متن باز و قابل انعطاف (Open Source) - نرم افزار Arduino به عنوان ابزار منبع باز منتشر می شود که برای برنامه نویسان با تجربه در دسترس است. زبان را می توان از طریق کتابخانه های C ++ گسترش داد، و افرادی که مایل به درک جزئیات فنی می توانند جهش از Arduino به زبان برنامه نویسی AVR C که بر اساس آن ساخته شده است را ایجاد کنند. به طور مشابه، اگر بخواهید، می توانید AVR-C را مستقیما به برنامه های Arduino اضافه کنید.

  • منبع باز و سخت افزاری - برنامه های بورد های Arduino تحت مجوز Creative Commons منتشر می شوند، بنابراین طراحان مدارهای مجرب می توانند نسخه خود را از ماژول، گسترش آن و بهبود آن داشته باشند. حتی کاربران نسبتا کم تجربه می توانند نسخه نویسی این ماژول را برای درک چگونگی کارکردن آن و صرفه جویی در هزینه، ایجاد کنند.